Kids weetjes

10 tips & trics, food fabels en leuke weetjes voor jou en je gezin

Geschreven door Claire van den Heuvel.

Als ouder is het, in een wereld waarbij een overvloed aan eten te verkrijgen is, niet altijd makkelijk om de juiste keuzes te maken op het gebied van voeding voor je kinderen. Terwijl dit wel ontzettend belangrijk is. Hier vind je 10 tips & trics, food fabels en leuke weetjes voor jou en je gezin.

1. Geef het goede voorbeeld

Het klinkt misschien logisch maar kinderen zien jou en je partner als rolmodel. Ook op het gebied van eten. Hun eetgewoontes worden bepaald door wat, waar en wanneer jij eet. Onderzoek toont aan dat de ervaringen met voeding in de eerste jaren van een kind, voor een groot deel bepalen hoe je kind in de toekomst omgaat met voeding. Het geven van het goede voorbeeld is dus ontzettend belangrijk. Eten jij en je partner nooit fruit? Niet zo gek dat je kindje het ook niet eet…

Start dus bij een gevarieerd dieet voor jezelf en trap niet in de valkuil dat ze het niet zien of doorhebben. Leg dingen uit en geef het goede voorbeeld!

2. Wat de pot schaft!

Heb je nog kleine kinderen? Waarom zou je ze van die dure potjes voeren? Vol met toevoegingen en suiker? Het pureren van dat wat jullie eten (of de dag ervoor gegeten hebben), werkt net zo goed en is super makkelijk. Al wat grotere kinderen? Kook geen aparte maaltijden maar laat ze gewoon eten wat jullie ook eten. Dat scheelt niet alleen tijd, je bent daarmee duidelijk en leert je kinderen gevarieerd eten.

3. Bordje leegeten? Hoeft niet perse!

Wanneer je je kind dwingt om zijn/haar bord helemaal leeg te eten, kan het ervoor zorgen dat ze gaan overeten. Zorg dat ze in ieder geval een paar happen van alle ingrediënten (vlees, vis, groenten, aardappelen, rijst, etc.) nemen en laat het daarbij. Onderhandel niet met wel of geen toetje. Bij meer honger eten ze het op een gegeven moment vanzelf op.

4. Suiker. Waarom zou je?

(Kristal) Suiker zit in ontzettend veel producten maar is een voedingstof die het lichaam helemaal niet nodig heeft. Dit haalt het namelijk al voldoende uit fruit, groenten en koolhydraten. Extra suiker zorgt voor een onnodige energie inname, het schopt de bloedspiegel in de war en je wordt er dik van. Probeer daarom suiker in de vorm van cakejes, koekjes, snoepjes, ontbijtgranen, frisdranken, etc. zoveel mogelijk te beperken of maak er een bijzonder traktatiemoment van. Zeker een kinderlichaam heeft het niet nodig en je bespaart jezelf en je kinderen een hoop ellende.

5. Juice-it!

Krijg je je kinderen niet zover hun portie fruit of groenten op te eten? Juice-it! Kinderen vinden het super leuk en interessant om van fruit en groenten sappen te maken. Vooral de appel, wortel, selderij combinatie is favoriet vanwege de zoete appel/wortel smaak. Zo leren ze meteen waar de sappen in de winkel van gemaakt zijn en het is stukken gezonder. In veel pakken sap uit de supermarkt zitten namelijk suikers en andere toevoegingen. Niet zo gezond voor je kind en hun tandjes.

6. 3 x per dag?

Veel kinderen (zeker als ze wat groter worden) ‘klagen’ vaak dat ze honger hebben. Soms is het zeuren om een snoepje, maar vaker hebben ze echt trek en duurt het simpelweg te lang voor de volgende maaltijd op het programma staat. Daar komt bij dat het voor de bloedsuikerspiegel gunstiger is (ook voor jou!) om verdeeld over de dag een paar keer een kleinere maaltijd of snack te eten dan 3 x per dag een grote portie.

7. Aan tafel!

Probeer in ieder geval 1 maaltijd per dag samen AAN TAFEL te eten. Lukt het niet tijdens de ochtendspits? Eet ‘s avonds niet ook nog voor de televisie. Moeten de kinderen ‘s avonds juist op verschillende tijden sporten? Zorg dan voor een gezamenlijk ontbijt of lunch. Niet alleen is dit goed om rustig, voldoende te eten, ook blijf je zo op de hoogte van wat je kinderen bezig houdt.

8. Betrek je kinderen

Te vaak ‘trekken’ we onze kinderen door ons dagprogramma heen. Zonder tekst en uitleg. Tijdens het enige moment van rust en aandacht (aan tafel) kan dit zorgen voor een tegenreactie. Praat met je kinderen gedurende de dag. Beter nog: betrek ze bij wat je doet! Kinderen vinden het al op hele jonge leeftijd leuk om te helpen. Het is niet alleen een manier om ze dingen te leren, ze voelen zich ook gezien en gewaardeerd. Betrek je kinderen daarom bij het kopen, koken en kiezen van eten. Het kost wat tijd maar ik beloof je, het is het waard! Je zult zien dat het eten beter gaat.

Let wel op, de aandacht en concentratie van een kind is nog niet erg groot. Maak het dus makkelijk en niet te lang.

9. Doorzetten. Niet 1, niet 2, maar 8 keer

Als je kind een bepaald product de eerste keer niet lekker vindt, geef niet op! Blijf het ze geven, eventueel in verschillende vormen en bereidingen. Onderzoek toont namelijk aan dat de smaakontwikkeling van een kind na 7 a 8 keer proeven op gang komt. Het vergt even wat doorzettingsvermogen maar het zorgt ervoor dat je kind steeds meer verschillende dingen wil proeven en eten.

10. Gezichtjes...

Het maken van gezichtjes zorgt bijna altijd voor een succes. Laat je kinderen grappige gezichtjes maken van hun groenten op het bord: wortel als neus, boontjes voor de oogjes, alfalfa voor de haren, etc. Of maak van yoghurt, fruit en jam een clowntje als toetje. Kinderen vinden het leuk en eten graag eerst de oogjes, dan de oortjes en tenslotte de neus!

Claire van den Heuvel

Claire van den Heuvel

Meer weten over food coaching? Voor jezelf of voor je gezin? Neem een kijkje op Bluebelle wie weet zit er iets voor je bij.