Het dagelijkse leven is een aaneenschakeling van afspraken, klusjes, taken, projecten, uitstapjes en verplichtingen. Je hebt de ene klus nog niet afgerond of de volgende taak dient zich alweer aan! Hoe krijg je in drukke tijden overzicht en hou je de regie over je tijdbesteding? Heel simpel, door te agenderen volgens het ABCD!
TAKENLIJST
Stel een zo volledig mogelijk takenlijst op. Gebruik hiervoor het notitieblad in de Homeplanner, Organizing agenda of neem een ‘To Do’ boekje. Schrijf op de linkerbladzijde alle taken en klussen op, die je komende tijd moet uitvoeren en die eenmalig zijn of anderszins niet in je systeem zitten. Ken vervolgens alle taken een A, B, C of D toe.
A – Afstoten
Stoot alle taken af, die je door gebrek aan tijd, energie, geld, prioriteit, motivatie of inspiratie niet (meer) kunt of wilt doen, zoals een hobby die je eigenlijk niet meer ziet zitten. Schroom niet om op gemaakte beloften terug te komen: mensen, relaties en omstandigheden veranderen en dat kan dan een mooie aanleiding zijn om zaken te herzien.
B- Bijstellen
Bekijk de resterende taken en projecten die op je takenlijst staan en die je wél wilt of moet doen. Stel zonodig deze taken bij door jouw eigen inbreng terug te dringen, de tijdsduur te verkorten of de omvang van de taak op zich te beperken. Alle beetjes extra lucht helpen!
C – Concretiseren ofwel de actielijst
Schrijf voor elke overgebleven taak op de rechterbladzijde van je takenlijst wat de eerstvolgende concrete actie is die je moet plegen om die taak tot een goed einde te brengen.
Bijvoorbeeld: lamp in de badkamer stuk > koop gloeilamp. En bedenk ook wat logische vervolgstappen zijn. Op deze manier vertaal je onaantrekkelijke, vage taken in concrete, uitvoerbare stapjes, die roepen om actie!
D – Doen
Ziezo, je weet nu precies wat je te doen staat. Maar wanneer doe je wat? Doe alle acties die minder dan 5 minuten kosten NU! Zet vervolgens alle acties die langer dan 15 minuten kosten in de Homeplanner, want daar ga je nooit spontaan tijd voor ‘vinden’! En laat alle 5-15 minuten acties gewoon op je actielijst staan; die kun je tussen de bedrijven door per type actie bij de horens vatten, door bijvoorbeeld alle telefoontjes in één keer af te handelen of aankopen te doen.
Tips
- Gebruik van het notitieblad twee kolommen en schrijf in de linkerkolom alle klussen op die op je bordje liggen. Want alles wat je opschrijft, hoef je niet te onthouden…
- Vertaal deze klussen op de rechterkolom van je takenlijst in uitvoerbare acties: Zo kom je vanzelf uít de denkstand en ín de actiemodus!
- Reken jezelf bij het maken van planningen liever arm dan rijk, want de meeste acties kosten meer tijd dan je denkt.
- Moeite met kiezen? Alles wat jouw energie, geluk of inkomsten oplevert, verdient prioriteit!