Goed plannen is een kunst, zeker als je een druk huishouden hebt en rekening moet houden met de agenda’s van je gezinsleden. In veel gezinnen hangt er een kalender op de koelkast, liggen losse briefjes op de tafel en hangen briefjes op het prikbord. Ook het huishouden hobbelt er een beetje achteraan; geen idee wanneer de chemokar langskomt of wanneer de vriezer voor het laatst is ontdooid?

Bij ons thuis was het ook zo onoverzichtelijk, we werden er gek van. Tot ik bedacht dat er één vast punt moest komen waar we alle informatie kwijt konden; een sluitend systeem voor afspraken en het bijhouden van het huishouden.

Dat werd de Homeplanner kalender. Daar kunnen we echt alles op kwijt; onze afspraken, de kookplanning, klusjes, memo’s, de boodschappen. Ik kan op het schoonmaakschema precies bijhouden wanneer ik huishoudelijke klussen moet doen.

In de bijpassende Organizing Agenda houd ik mijn eigen afspraken bij. Dat geeft rust.

Wil je ook meer rust in je hoofd? Dan heb ik nog een paar tips.

Tip 1: schrijf alles op

We schrijven zo veel mogelijk op: afspraken voor alle gezinsleden, wanneer de hond weer vlooienmiddel moet hebben en ook alle huishoudklussen die niet bij de wekelijkse schoonmaakroutine horen, zoals ‘waterkoker ontkalken’ of ‘schuur uitruimen’.

Verder ook onderhoudsklusjes, terugbrengdata voor bibliotheekboeken, Apk-keuring van de auto en andere niet-te-vergeten-zaken. Daar heb ik handige stickertjes voor gemaakt.

stickers plakken

Heb je jonge kinderen, lees dan tijdens de twee minuten die je gebruikt om de post te openen ook de schoolbriefjes door en schrijf belangrijke afspraken en data meteen in je eigen agenda en op de kalender. Oudere kinderen kunnen natuurlijk zelf afspraken op de kalender zetten.

Tip 2: plan op vaste momenten

Routine geeft ook rust; dus alles op vaste dagen plannen. Dat kan met de boodschappen (iedere zaterdag) het huishouden (wassen op maandag en vrijdag) maar ook met de pedicure (om de zes weken op donderdagavond). Zet het op de kalender, en je hoeft er niet meer over na te denken.

Als je iets altijd op dezelfde tijd en dezelfde manier doet, is kans dat je het vergeet nog maar klein. Ook is het voor iedereen in huis duidelijk als bijvoorbeeld de was, de strijk, de boodschappen en de schoonmaak op vaste dagen plaatsvinden. Dan kan iedereen op tijd zijn kleren in de was doen, het boodschappenlijstje aanvullen en de vloer leegruimen.

Maar een van de grootste voordelen is wel, dat je er tijd mee bespaart. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer drie keer terug naar de supermarkt om vergeten boodschappen te halen. En ook schoonmaken gaat een stuk sneller als je het regelmatig doet.

Tip 3: doe het samen

Het belangrijkste van de weekplanner is, dat je hem samen met je partner en de kinderen kunt doornemen. Doe dat het liefst op een vast moment, bijvoorbeeld zondagavond. Dit is het moment waarop je kunt bespreken wat er speelt.

Betrek de kinderen bij de dingen die er de komende week staan te gebeuren, ook als ze nog klein zijn.

Kijk daarbij ook even terug naar de week ervoor en bespreek of alles volgens wens is verlopen. Kan de planning beter, is het schema haalbaar? Is iedereen tevreden? Zo houd je samen het overzicht.

Succes met het invullen van je Homeplanner en Organizing agenda! En heb je nog vragen, stel ze hieronder.

Tags:
Rust in je hoofd? Beter plannen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.